Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Havárie na skipovém těžním zařízení Dolu Paskov

Havárie na skipovém těžním zařízení Dolu Paskov

1021
0

Důl PaskovMimořádná událost vznikla na skipovém těžním zařízení výdušné jámy Paskov při těžbě ze třetího patra v úterý 29.10. 1991 ve II. směně asi v 19 hodin 10 minut. Předtím se plynule skipem těžilo, čekalo na další vlaky s uhlím. Prvý dorazil na výsypnou stanici asi kolem 10 hodiny.

V 19.05 min. naražeč na 3. patře dosypal přistavenou skipovou nádobu, uzávěr však nešel uzavřít.

Pomocí tlakové vody a manipulací s těžním strojem se ho podařilo uzavřít. Poté byla strojníkem takto naplněna těžní nádoba vytažena ručně řízeným těžním strojem, do výsypné stanice v těžní věži výdušné jámy.

Obsluha výsypové stanice prováděla její vyprázdnění obvyklým způsobem. Mezitím strojník přepnul na automatické těžení a skipová nádoba po odbavení odjela směrem dolů ke 3. patru.

V průběhu této jízdy v kabině strojovny přítomný strojník zjistil podle přístrojů, že plnou rychlostí dolů jedoucí skipová nádoba je s největší pravděpodobností asi nedostatečně vyprázdněná a budou problémy s jejím ubrzděním.

Proto použil pojistnou brzdu, kterou je těžní stroj vybaven. Těžní stroj se nepodařilo ubrzdit ani zastavit, neboť dolů jedoucí skipová nádoba byla nepřípustně plná velkého uhlí s kamenem.

Došlo k silnému nárazu skipové nádoby na nárazníkový rošt pod 3. patrem a současně vyjetí klece s protizávažím až do nárazníkového roštu nad plnící stanicí ve věži výdušné jámy.

Následky byly značné. Silné poškození hlavně spodní části skipové nádoby, úplná devastace nárazníkového roštu i dalšího vybavení v jámě, současně došlo i k většímu poškození hlavy klece s protizávažím a poškození vybavení ve věži výdušné jamy.

K žádnému úrazu pracovníků naštěstí nedošlo.

Po profárání a zjištění rozsahu poškození těžního zatížení a vybavení ve výdušné jámě byl stanoven a vypracován postup a rámcový harmonogram prací k odstranění následků této mimořádné události.

Bezprostředně už od úterní noční směny probíhaly intenzivní práce směřující k obnovení provozu skipového těžení.

Těžební provoz se podařilo po velkém úsilí všech zúčastněných obnovit až ve středu 6.11. 1991 ráno.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..