Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Zával ve sloji Pavlína na Dole Koblov 16. ledna 1968

Zával ve sloji Pavlína na Dole Koblov 16. ledna 1968

1632
0

Dne 16. ledna 1968, asi v 10.50 hod došlo na závodě Ed. Urx, Koblov – Dolu Vítězný únor, k závalu ve sloji Pavlína. Tři horníci byli závalem poraněni a dalším třem znemožnil zával ústup.

Situace

V předmětném úseku byla sloj Pavlína mezi 2. a 3. patrem dobývána porubem 1321832. Sloj uložená pod úklonem 40 st. má v této oblasti nepravidelnou mohutnost od 0,6 do 1,0 metru. Sloj se nachází v hloubce 120 m pod povrchem. Byla podrubána v letech 1915 slojí Růžena, 1931 sloji Bruno v l. a v roce 1955 slojí Bruno sp. l. Sloj Růžena je uložena pod Pavlínou, asi v hloubce 70 m a obě lávky sloje Bruno asi 200 metrů. Nadloží sloj Pavlína je tvořeno 0,3 m mohutnou vrstvou prachovce, dále 1,5 m silnou vrstvou laminovaného prachovce s přechodem do pískovce a pak 15 m mohutnou vrstvou pískovce. Bezprostřední podloží tvoří 30 až 35 m mohutná vrstva prachovce.

Porub byl dobýván z pole s pozitivním sklonem porubní fronty, ručně a na řízený zával. Podél obou chodeb byly stavěny hráně. Těžní chodba za porubem byla etapově pleněna, přičemž bylo v kritický den připraveno za porubem 80 m chodby k vyplenění.

V ranní směně 16. ledna pracovala v porubu těžní osádka v počtu 11 mužů. Asi v 10.50 hod. došlo ve spodní části porubu k závalu nadloží. Větší části osádky se podařilo uniknout z porubu, přičemž tři pracovníci opustili svá pracoviště se zraněním. Další tři pracovnici byli pohřešováni.

Akce na záchranu

Po zprávě o nehodě byly neprodleně přivolány pohotovostní oddíly HBZS a záchranáři stálé hlídky závodu.

Průzkum z výdušné strany zjistil, že zával začíná ve 27 m. V místě závalu bylo zřejmé ujetí bezprostředního nadloží v souvislé vrstvě silné 1,7 m, které se pádem na nerovnou počvu roztříštilo. Uvolněná nadložní vrstva se posunula po počvě asi 0,5 m směrem do závalu porubu.

Voláním bylo navázáno spojení s jedním horníkem, který se nacházel asi uprostřed zavalené části porubu, tj. asi 13 m pod hranicí závalu shora přímo u pilíře.

Průzkumem z úvodní strany bylo zjištěno, že závalem porubu byla zasažena i pásová třída. V té době bylo již zjištěno, že se na pásové třídě nacházeli dva pracovníci z úseku větrání, kteří měli za úkol v ranní směně dopravovat vypleněnou ocelovou výztuž. Bylo také známo, že délka těžní třídy od porubu až k místu plenění je asi 90 metrů.

Po zhodnocení situace bylo rozhodnuto postupovat k záchraně horníka v porubu shora se zajišťováním zavaleného úseku a současně s touto prací razit z těžní třídy obtínku v pilíři těsně podél závalu. Pro záchranu dvou horníků na pásové třídě, se kterými nebylo žádné spojení, bylo rozhodnuto proniknout závalem a v případě neúspěchu tohoto postupu, razit obtínku v uhlí podél zavalené chodby.

Úspěch

Záchranářům, kteří pracovali z výdušné strany v porubu, se podařilo velmi odvážným způsobem proniknout za pomoci lana až k postiženému po spadlé vrstvě nadloží. Protože bylo zřejmé, že vyprošťovací práce z této strany budou úspěšné, bylo zastaveno ražení obtínky z vtažné strany. Bylo to jednak zbytečně a jednak to mohlo vyvolat nebezpečí posunu uvolněných vrstev a další ohroženi vyprošovaného horníka.

Asi v 17.30 hod. se podařilo po značném úsilí a díky odvaze záchranářů postiženého uvolnit a vyprostit z porubu. Na místě mu byla poskytnuta lékařská první pomoc. Zachráněný však nebyl kromě lehkých pohmožděnin jinak poraněn, jeho příkladné a statečné chování, kterým usnadnil svou záchranu, napomohlo rychlosti celé akce. Pod dohledem lékaře byl poté převezen do nemocnice k podrobnému vyšetřeni.

Z vtažné strany

Záchranáři na pásové třídě se marně pokoušeli navázat spojeni se zavalenými. Zmáhání závalu pokračovalo s plnou intenzitou. Byla upravena těžní pásová souprava pro urychlení těžení uvolněného materiálu. Ještě v 13.00 hod. byly pokusy o navázání spojení neúspěšné.

Teprve v 16.45 hod. se podařilo navázat první akustické spojení pomocí citlivého naslouchacího zařízení, které se podařilo prostrčit speciálními kloubovými trubkami přes jedinou volně ležící rouru o průměru 150 mm. Spojení přes zbývající délku závalu bylo natolik postačující, že byly získány podrobné informace o obou zavalených a uzavřené prostoře.

Ačkoliv i zde byly podmínky značně nepříznivé, podařilo se přezmáhat zával nejnutnějším profilem a ve 20.30 hod. byla tato akce úspěšně zakončena.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.