Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Pád vozu do jámy 7. února 1985 na Pomocné jámě ve Zlatých...

Pád vozu do jámy 7. února 1985 na Pomocné jámě ve Zlatých Horách

119
0

Dne 7.2. 1985 došlo na závodě RD Zlaté Hory ve 3. směně k mimořádné události – pádu důlního vozu 1,25 m3 z 3. patra do jámové tůně. Jen shodou okolností nedošlo k větším hmotným škodám na zařízení Pomocné jámy a k úrazu osob. Bylo poškozeno 8 ks průvodnic a nárazníkový rošt v jámové tůni (škoda cca tehdejších 5 400 Kčs).

V kritickou dobu, kdy došlo k mimořádné události, prováděla osádka Pomocné jámy těžbu plných vozů z 3. patra na povrch. Osádka důlní dopravy 3. patra dopravovala vlak plných vozů s hlušinou na seřadiště (dvoukolejku) k Pomocné jámě.

Z výpovědí účastníků mimořádné události a z výsledků šetření vyplynulo, že v nárazišti 3. patra po odjetí klece s plným vozem na povrch, zůstaly zátyňové branky otevřeny, sklopný můstek zvednut a nezajištěn a pevná zarážka ve sklopené poloze. Ha dvoukolejce cca 15 m od jámy stály plné vozy v počtu 19 zajištěny ruční kolejovou zarážkou s tím, že první dva vozy od jámy byly rozpojeny.

Osádka lokomotivní dopravy při dojetí s vlakovou soupravou k dvoukolejce provedla za jízdy odpojení lokomotivy od soupravy (před vjezdem na výhybku) s úmyslem zajet lokomotivou BND 30 na prázdnou kolej (tam také lokomotiva zajela) a plné vozy zařadit na seřadiště plných vozů – na druhou kolej (to se osádce také povedlo). Jedoucí vozy osádky (řidič a průvodčí) nestačila před nárazem do stojících 19 plných vozů před Pomocnou jámou ubrzdit. Po nárazu do stojících plných vozů došlo k vypadnutí ruční kolejové zarážky a vozy se daly do pohybu směrem k jámě. Narážeč při zjištění pohybu vozů se snažil přestavit zarážku u jámy do horní polohy (zajištěné). Toto se mu podařilo až při průjezdu druhého vozu. První vůz vjel na nezajištěný sklopný můstek a spadl do jámy (z 3. patra do jámové tůně pod 6. patrem). Druhý vůz při nárazu na zarážku se nadzvedl (zadní nápravou od koleje) a další dojíždějící vozy jej postavily na čelo – vůz stál takto bezprostředně na okraji jámového stvolu.

Příčinou mimořádné události bylo porušení ustanovení provozního řádu dopravy 3. patra ze strany řidiče a průvodčího lokomotivy BND 30 (osádka dopravy musí dbát na to, aby na kolejích k těžní jámě byly zarážky proti přejetí vozů, před náražím natažen řetěz a aby zarážka před klecí i nájezdový můstek byly zvednuty.) Dále bylo osádkou porušeno ustanovení o připojování a odpojování lokomotivy za jízdy (je to zakázáno). Ze strany narážečů došlo k porušení ustanovení řádu Pomocné jámy a výnosu č. 12/82 ČBÚ v tom, že po odjetí klece z náraží 3. patra neuzavřeli těžní zátyň a zarážku proti přejetí vozů do jámy zvedli až dodatečně, kdy se vozy daly do pohybu směrem k Pomocné jámě.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here