Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Výbuch metanu na Dole Zárubek v Ostravě 19. dubna 1966

Výbuch metanu na Dole Zárubek v Ostravě 19. dubna 1966

2900
0

V úterý 19. dubna 1966 došlo před 2. hodinou ranní k výbuchu metanu na Dole Zárubek v Ostravě na dělící třídě číslo 5341 ve sloji Günther pod XIII. patrem. Výbuchem byla zasažena celá oblast porubu č. 1341, kde byly obsazeny pomocné práce při zavlažování porubu, plenění výztuže na výdušné chodbě, při procházení poruchy za použití trhací práce a při opravě šití pásového dopravníku se spodní těžní větví v porubu.

Výbuch metanu byl malého rozsahu a v nejbližších důlních dílech se projevil jen slabým efektem. Velikým vývinem kysličníku uhelnatého při výbuchu bylo na svých pracovních místech usmrceno 15 horníků. Jeden horník, který byl těžce popálen, podlehl po dvou dnech svému zranění a další dva postižení utrpěli popáleniny II. stupně.

Při výbuchu byly zapáleny plátěné lutny na třídě 5343 pod neobsazeným porubem 1342. Otevřený oheň byl zásahovými četami v zárodku likvidován.

Další ohnisko požáru vzniklo po výbuchu pravděpodobně na výdušné třídě v její likvidované části, kde nejspíše výbuch zapálil metanový foukač ze „ztracených“ degazačních sond. Protože likvidace požáru přímým zásahem nebyla možná, bylo již v průběhu vyprošťování postižených přikročeno k uzavírání ohrožené oblasti.

Příčiny výbuchu vyšetřovala zvláštní komise jmenovaná předsedou OBÚ. Výsledky šetření ukazály, že příčinou iniciace nahromaděného metanu bylo zajiskření v kabelu ovládacího tlačítka spínače pohonu pásového dopravníku v rubání. Kabel byl poškozen zřejmě úmyslnou neodbornou úpravou ovládání.

Zásah pohotovostních sborů z HBZS v Radvanicích a Lazích byl okamžitý a poraněným horníkům byla poskytnuta ihned první pomoc. V průběhu noční směny byly uvedeny do pohotovosti záchranné sbory téměř všech sborů v OKR. Celkem pracovalo v zásahu průměrně 20 až 22 čet záchranářů ve směně.

Po uzavření postiženého úseku výbuchovzdornými hrázemi došlo celkem k 31 výbuchům v uzavřeném prostoru. Projevily se netěsnosti starých hrází uzavírajících stařiny a i proto muselo být stavěno a dotěsňováno 41 hrází různých typů a provedení.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..