Úvod Doly a revíry OKD Výdušná jáma č.1 – Ofil Dolu Barbora v Karviné

Výdušná jáma č.1 – Ofil Dolu Barbora v Karviné

2820
2

Důlní pole Dolu Barbora se nacházelo převážně v jižní části katastru města Karviná, částečně v severním dílu katastru obcí Horní a Prostřední Suchá. Důlní pole bylo otevřeno jednou těžní a dvěma větrními jámami. Těžní jáma, založená v roce 1908, dosahovala hloubky 422 m. Větrní jáma č. I (výdušná jáma č. 1 – Ofil), založená v roce 1907 a hloubená v letech 1907 -1910, dosahovala hloubky 424 m. Následovně byla prohlubována na hloubku 474,8 m. Propojením jámy komínem a úklonným dílem s díly na 7. patře až na úroveň -230,7 m dosahovala větrní jáma č. I hloubky 498,6 m. Větrní jáma č. II, založená v roce 1920, dosahovala hloubky 325 m.

Výdušná jáma č. 1 byla situována v DP Karviná – Doly II, v katastrálním území Karviná -Doly, v areálu Dolu Barbora.

Jáma byla vyražena a vyztužena v kruhovém průřezu se světlým průměrem 4,5 m, výztuž je cihelná, místy betonová, monolitická. V době své činnosti propojovala povrch závodu se 7. patrem v hloubce 498,6 m. Jáma měla náraziště na 5, patře, 6. patře a na 6a. patře. Propojení jámy s důlními díly na 7. patře bylo zajištěno 10 m hlubokým komínem o světlosti 2,07 m x 1,58 m a úklonným dílem délky 14 m, šířky 2,5 m a výšky 2 m s úklonem 45° od vodorovné roviny. Pata šikmého úklonného díla byla v minulosti zaplavena popílkem, takže propojení výdušné jámy č. 1 se 7. patrem prakticky neexistovalo.

Kromě uvedených čtyř pater měla jáma napojení na důlní díla v osmi slojích a na starý překop nad 4. patrem. Pod úrovní ohlubně byly 3 podpovrchové kanály, z toho 1 dopravní a 2 větrní.

S výdušnou jámou č.1 – Ofil souvisela šachetní budova, těžní věž a strojovna těžního stroje. Šachetní budova byla provedena v klasické zděné technologii, se sedlovou střechou. Těžní věž vysoká 18,5 m byla ocelová, kozlíkové konstrukce se dvěma plnostěnnými vzpěrami.

Strojovna těžního stroje a havarijního vratu byla zděná, jednopodlažní, se sedlovou střechou.

Výdušná jáma č.l – Ofil byla vybavena jedním jednočinným, klečovým těžním zařízením s klecí a protizávažím (těžní stroj KOEPE dvoulanový) a havarijním vratem s havarijní klecí.

Klec havarijního zařízení byla vedena průvodnicemi těžní klece. Těžní zařízení sloužilo pro revize a údržbu jámy. Náraziště přístupná z těžního zařízení byla na 5. a 6. patře. Těžní zařízení bylo vyloženo na 6. patro. Úsek jámy mezi 6. a 6a. patrem nebyl vybaven výstrojí a tím nebyl ani přístupný. Náraziště na 5. a 6. patře nebyla vybavena žádným strojním zařízením.

Větrní jáma č. I (výdušná jáma č. 1 – Ofil) pracovala v paralelním větrním režimu s větrní jámou č. II (hlavní výdušnou jámou) a její potřeba zjednodušováním větrní sítě postupně zanikala. Technický stav jámy vyžadoval nákladné opravy, proto bylo rozhodnuto o její likvidaci v rámci technické likvidace dolu. Na základě zpracované projektové dokumentace byla tato výdušná jáma č.l – Ofil v letech 1998 – 1999 zlikvidována zásypem zpevněným zásypovým materiálem.

2 KOMENTÁŘE

  1. Rád bych doplnil příspěvek.
    Nevím, zda je to historicky doloženo, ale název “ Ofil“ dle sdělení tam pracujících lidí pochází od rčení vysloveného dlouholetým revírníkem starajícím se o tuto jámu “ Já jsem Ofil ( Teofil) a to je moje Ofilka“, vždycky pro nás byla Ta a ne Ten.
    Jáma mimo to ,že sloužila pro potřeby větrání dolu byla uzpůsobena pro dopravu foukané zakládky do dolu ( drcený kámen z úpravárenského závodu), proto byla vybavena dvěma tahy „spádového potrubí“ o průměru 300mm, v jámě byl nad 6.p. umístěn zásobník a brzdícím roštem a výsypem na pásové dopravníky na 6.p..
    Jáma byla původně vystrojena až na 6a.p.. Pod patrem byl zásobník propadu a výsyp kanálem na 7.p..Při odtěžování propadu do vozu na 7.p. došlo ke smrtelnému úrazu při vyjetí zvodnělé zakládky. Pak se přistoupilo k likvidaci tohoto propadu, jáma byla pod 6a.p. zlikvidována a v úrovni 6.a.p. se provádělo odtěžení propadu pomocí škrabákového nakládače na základkové pásy 6a.p. Těžní zařízení pak bylo vyloženo jen na 6.p.: Mezi 6. a 6a.p. byly demontovány průvodnice a v jámě zůstaly pouze rozpony.
    Těžní stroj byl do začátku 8O-tých let původní parní ( pak na stlačený vzduch), pak byl nainstalován elektrohydraulický těžní vrat ( šibíkový) 2K/1B 1080.
    Jáma před likvidací zase nebyla ve špatném stavu,ale na začátku 90-tých let došlo z „ekonomických důvodů“ ke zrušení používání zakládky v dole a likvidaci celého základkového hospodářství, pak jáma sloužila pouze pro větrání.

  2. Malé doplnění k článku.V letech 1993 až do konce “ Ofilky“ jsme prováděly kontroly uzavřených děl „hrází“ v této jámě.Před tímto rokem jsem byl osobně několikrát v této jámě jako „stálá hlídka při práci s otevřeným ohněm“ jako báňský záchranář.Tyto práce spočívaly v údržbě potrubí pro základkové hospodářství,viz článek.Provádělo se zde svařování v jámě.Již tehdy jsem obdivoval zručnost a houževnatost chlapů,kteří měli provoz Ofilky na starosti.Nebylo to jednoduché ani z té záchranářské stránky.Byly již uzavřeny skoro všechny patra,až na 6.patro.Z odběrových potrubí z těchto hrází se odebíraly vzorky vzdušin a ve všech bylo skoro 100% metanu,což znamenalo obzvláště opatrné zacházení se svářecí soupravou.Po ukončení provozu základkového hospodářství se provedla demontáž veškerého zařízení v jámě a ta sloužila pouze pro odvádění ovzduší ze 6.patra na povrch,sloužila jako pomocná výdušná jáma.Těžní stroj byl vybaven automatem pro obsluhu těžního stroje.Po dobu 8-mi let jsme pravidelně každý měsíc projížděly tuto jámu a prováděly kontrolu uzavřených děl – hrází,ze kterých se odebíraly vzorky ovzduší za těmito hrázemi.Při uzavírání Ofilky se právě místa hrází v jámě musely zvláštně vyztužit,aby nedošlo při zasypávání jámového komínu pevnou sutí,k jejich prolomení.To je jen malé doplnění o konci této jámy,která měla své jméno a pokud by byla celá šachta i nadále v provozu,mohla Ofilka fungovat ještě mnoho let.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.