Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Požár na Dole Petr Bezruč 8. dubna 1985

Požár na Dole Petr Bezruč 8. dubna 1985

1836
0
Dul-Petr-Bezruc-01

Dne 8. dubna 1985, v Pondělí velikonoční, tedy v den pracovního klidu, byly povolány v 18.25 hodin výjezdové jednotky HBZS Ostrava na Důl Ostrava, závod Petr Bezruč v Ostravě 2 k rozsáhlému požáru, který byl zjištěn podle zápachu kouře v prostoru hlavního ventilátoru výdušné jámy.

Zásahové jednotky zjistily otevřený oheň na kříži překopu a chodeb ve sloji Hermenegilda v úrovni 14. patra.

Místo požáru a přilehlé úseky chodeb byly zabudovány v ocelové obloukové výztuži 00-0-08 s pažením dřevěnými kuláčky, jejichž hořlavost byla snížena antipyrogenním postřikem. Chodbami, které byly zasaženy požárem, byla rubanina odtěžována pásovými dopravníky z porubu ve sloji Hermenegilda do svislého zásobníku.

Požářiště bylo na rozhraní dvou větrních oblastí. Část větrů z místa požáru byla odváděna po výdušném překopu na 13. patře do oblasti výdušné jámy č. 3 sousedního Dolu Rudý říjen; větší část výdušných proudů s požárem zachvácených chodeb byla přes porub vedena po 13. patře za pomoci výpomocného ventilátoru do výdušné jámy Terezie.

Z důvodu pozdního zjištění požáru a rychlého šíření nebylo možno požár likvidovat přímým zásahem a muselo se přistoupit k prostorovému uzavírání v širším okruhu, a to čtyřmi hrázemi na přístupových cestách z vtažné strany a třemi hrázemi na výdušné straně.

Protože přístup k místu stavby hrází na výdušné straně byl po výdušném překopu 13. patra ze strany těžní jámy Dolu Bezruč po dlouhých trasách pouze ve výdušných větrech z požářiště, muselo se pro kouř a vysoké teploty přistoupit k uzavírání pouze vtažné strany za současné inertizace pomocí paroplynového generátoru GIG – 4. V době od 8. 4. 1984 do 12. 4. 1985 byl generátor celkem 9krát v provozu po souhrnnou dobu 1098 minut (18 hodin a 18 minut).

Pouze díky použití této výkonné techniky byl umožněn bezpečný přístup k místu stavby hrází, kde již sice ve vysokých teplotách a kouřích, ale na krátkou vzdálenost bylo možno uzavřít všechny tři hráze na výdušné straně. Jednu hráz bylo možno po uzavření hrází na vtažné straně uzavřít díky konfiguraci výdušné chodby, pomocí vodní zátky.

Po uzavření požářiště také na výdušné straně dne 14. dubna 1985 byl částečně obnoven provoz dolu.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..