Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Výbuch metanu na uranovém dole Bytíz 20. dubna 1976

Výbuch metanu na uranovém dole Bytíz 20. dubna 1976

4810
0
sachta-c-11-bytiz

Dne 20. 4. 1976 došlo kolem 12.25 hod. k výbuchu metanovzdušné směsi v čelbě sledné chodby na těžním patře jednoho rudného (uranového) dolu. Při výbuchu přišli o život tři horníci a dva byli lehce zraněni.

Výbušná směs vzduchu s metanem, který se zřejmě uvolnil při trhací práci, byla pravděpodobně iniciována při zapalování cigarety zápalkou.

SITUACE

Sledná chodba byla ražena v průřezu 5,2 m2 bez výztuže a ke dni nehody postoupila její čelba na vzdálenost 16,8 m od kříže. Větrání čelby se zajišťovalo pomoci lutnového tahu z kovových luten o průměru 400 mm a délce 188 m sacím způsobem dvěma elektrickými ventilátory LU-400. Konec lutnového tahu byl vyveden do průchodního větrního proudu výdušného překopu. Sací konec luten končící na kříži a od čelby byl vzdálen 17 m bez vyvedení kolena do sledné chodby. Jednotlivé lutny byly navzájem spojovány vázacím drátem a spoje utěsněny přehoznými pryžovými manžetami. Množství větrů odsávaných z prostoru čelby sledné chodby bylo 50 až 80 m3/min.

PŘED VÝBUCHEM

Dvoučlenná osádka předku ze začátku směny odtěžila horninu z odpalu předchozí směny. Kolem 9.00 hod. dokončovala prodloužení kolejí a připravovala vrtací kladiva k vrtání vývrtů v čelbě.

V téže době pracovali na kříži sledné chodby dva zámečníci na obkládání dřevěné výztuže krycími plechy. Kolem poledne byli s prací hotovi a přemístili se na kříž do průchodního větrního proudu, kde opravovali výztuž.

Osádka čelby mezitím navrtala čelbu. Lokomotivář v této době zatlačil el. akumulátorovou lokomotivou prázdné vozy.

Střelmistr provedl ve 12.10 hodin na čelbě odpal. Po trhací práci se odebral do skladiště výbušin, kde ho ve 12.25 hodin zastihla silná tlaková vlna výbuchu. Spolu s jinými techniky zjišťovali, odkud tlaková vlna přichází a nalezli oba zámečníky zasažené plamenem s popálenými končetinami. Do čelby postiženého předku se nedostali, protože narazili na horninu vyjetou ze starého sýpu, která zcela zaplnila průřez chodby a přisypala i akumulátorovou lokomotivu.

K vyproštění postižených se záchranáři dostali až 29. 4. 1976.

PŘÍČINY

V některých formacích žilných rudných výplní jsou sporadicky zjišťovány výskyty metanu a vyšších uhlovodíků. Po provedené trhací práci mohla být odkryta menší kaverna, z které se mohl dostat určitý objem uhlovodíků do prostoru u čelby. Protože separátní větrání bylo v daném případě nedostačující, mohla se zde vytvořit výbušná směs uhlovodíků.

Nález kuřáckých potřeb a zápalek ukazuje na nejpravděpodobnější příčinu zapálení výbušné směsi při zapalování cigarety, protože ostatní možné iniciace směsi byly při prošetřování místa nehody vyloučeny.

ZÁVĚR

Podcenění požadavků na kvalitní ovětrávání chodby raženého důlního díla vytvořilo podmínky pro nahromadění výbušné směsi za situace, kdy se možnost výskytu uhlovodíků nepředpokládala. Trestuhodná nekázeň pracovníků porušením přísného zákazu kouření pak byla vlastní příčinou tragické události.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..