Úvod Média Tisková zpráva OKD o aktuálním stavu společnosti a budoucích záměrech vrcholového vedení

Tisková zpráva OKD o aktuálním stavu společnosti a budoucích záměrech vrcholového vedení

617
0

Představenstvo a vrcholové vedení těžařské firmy je s ohledem na stávající situaci v OKD a její insolvenci přesvědčeno, že jediným optimálním řešením ku prospěchu všech zúčastněných stran i s ohledem na situaci v Moravskoslezském kraji je řízená reorganizace společnosti.

„Jednoznačně před konkursem preferujeme reorganizaci OKD. Jenom ona může zajistit optimální finanční přínos pro věřitele a všechny další zúčastněné strany a minimalizovat celkový finanční dopad na státní rozpočet, pro věřitele a zmírnit negativní dopad na náš region. Zároveň si uvědomujeme, že aby mohla být reorganizace úspěšná, budeme v tomto procesu nevyhnutně potřebovat spoluúčast vlády ČR, místní samosprávy, našich dodavatelů a odběratelů a našich zaměstnanců,” uvedl Dale Ekmark, předseda představenstva a generální ředitel OKD, a.s.

OKD bude v případě reorganizace pro financování svých provozů během roku 2016 potřebovat externí úvěr v rozmezí 700 milionů až 1 miliardy korun. V opačném případě existuje vysoké riziko, že bude muset provoz firmy zastavit, přičemž náklady spojené s okamžitým zastavením či útlumem provozu násobně převyšují potřebu financování v reorganizaci.

„Urychlené uzavření OKD by tvrdě zasáhlo naše zaměstnance a věřitele, následně mohlo vyvolat negativní sociální nepokoje a mělo by i ekologické důsledky, kterým je třeba se vyhnout“, dodal Dale Ekmark.

Po podání insolvence 3. května 2016 a žádosti o povolení restrukturalizace OKD pokračuje v provozování svých dolů při dodržení všech bezpečnostních opatření. Nedostatek finanční hotovost ale ohrožuje možnost jejího dalšího fungování.

Vedení OKD proto do budoucna navrhuje a prosazuje životaschopný provozní plán, který by v následujících letech kontrolovaným způsobem řešil regulovaný útlum jednotlivých lokalit v přímé vazbě na postupné dotěžení ekonomicky vytěžitelných zásob uhlí. To by výhledově zajistilo finanční prostředky pro dodavatele v objemu bezmála 35 miliard korun, peníze na mzdy pro zaměstnance, příjmy do státní pokladny formou daní a odvodů na sociálním a zdravotním pojištění a v závislosti na budoucích cenách uhlí i možnou úhradu některých předinsolvenčních dluhů věřitelů OKD.

Princip tvorby takového business plánu podle Dala Ekmarka spočívá v zachování efektivních synergií OKD jako celku.

Přestože ještě nebylo stanoveno datum konečného uzavření dolu Paskov, vedení už nyní zodpovědně zahájilo předběžné administrativní kroky, které je nezbytné realizovat a zajistit před uzavřením. Jedná se například o dokumentaci pro stanovisko EIA.

„Co se týče mezd za uplynulý měsíc červen, s největší pravděpodobností se nám podaří dostatek finančních prostředků zajistit. Rozhodujícím v tomto případě bude přelom tohoto a příštího týdne. Ihned poté budeme informovat odborové organizace. Po červenci ale nastane extrémně kritická finanční situace a OKD bude potřebovat přístup k externímu úvěru, aby mohla nadále fungovat a pokračovat v reorganizaci“, upřesnil Ekmark.

Jako určité bezpečnostní opatření v případě nejhoršího možného scénáře – nekontrolovaného bankrotu – proto OKD a Moravskoslezský kraj iniciovaly založení krizového výboru, ve kterém by zasedli zástupci OKD, místní a krajské samosprávy a bezpečnostních složek.

„Pokud by se nepodařilo zajistit externí financování, vedení společnosti by mohlo zahájit plán urychleného zastavení provozů a to bezpečným a řízeným způsobem, aby ochránilo zdraví a bezpečí svých zaměstnanců, svůj majetek a životní prostředí“, konstatoval na závěr generální ředitel Ekmark.

Konečné rozhodnutí o budoucnosti OKD bude záviset na rozhodnutí schůze věřitelů, jejichž jednání se uskuteční 10. srpna 2016.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.