Úvod Doly a revíry MUS Velkolom ČSA v SHR (1)

Velkolom ČSA v SHR (1)

3346
0

V devadesátých letech 19. století působila v severočeském hnědouhelném revíru řada soukromých těžařských společností. V té době pronikl na Mostecko státní c.k. kapitál, v jehož režii byly založeny doly Julius I v Mostě, Julius II v Horním Jiřetíně, Julius III v Kopistech, Julius IV a v roce 1900 Julius V v Souši, s pobočným závodem a od roku 1901 samostatným dolem Hedvika v Ervěnicích.

Dolové pole nového státního podniku hraničilo na severu s hlubinným, později i povrchovým dolem Fortuna tehdejší Severočeské uhelné společnosti a na jihu s hlubinným dolem Robert (předchůdce lomu Jan Šverma) společnosti Britannia. Dolové pole tvořené důlními mírami Hedvika I – XXXII a Helena I – VIII a 1 – 8, bylo (s výjimkou důlního pole jižně od silnice Komořany – Ervěnice, které bylo určeno pro hlubinnou těžbu) určeno pro povrchové dobývání hnědého uhlí v prostoru kolem bezeslojné podložní elevace, severovýchodně od města Ervěnice.

S výstavbou dolu se začalo v roce 1901. Pro budoucí těžbu se ihned zahájila ražba štoly v délce asi 500 m, ze které byla vedena těžná třída až k místům, kde byl založen lom č. I, na který později navázal lom II. Postupně bylo postaveno seřaďovací nádraží s přípojnou vlečkou do stanice Dřínov, kotelna a elektrárna s generátory na střídavý proud o výkonu 2×140 kW, třídírna uhlí s rošty Briart-Rost a Coxe Rötter a 150 m dlouhý ocelový, příhradový šikmý most pro vytahování důlních vozíků s uhlím.

Těžní štola byla vybavena řetězovým dopravníkem, poháněným motorem o výkonu 40 koňských sil. Lanová dráha u překopu byla vybavena systémem Heckel. Čerpání vody bylo prováděno jednou rychlopumpou systému Riedler s výkonem 1000 l/min. Větrání štoly a překopu zajišťovala ventilační šachta vybavená ventilátorem Schiele o výkonu 1 500 m3.min-1.

Následně byly postaveny administrativní budovy, cáchovna, kovárna, zámečnická dílna, truhlárna, stanice první pomoci a obchod. Pro rodiny úředníků byly postaveny dva jednopatrové domy, pro rodiny dozorců tři domy, z nich každý pro dvě rodiny a pro rodiny dělníků dva domy, každý pro čtyři rodiny.

Vlastní těžba uhlí postupovala od otvírky v severovýchodní části dolového pole po směru hodinových ručiček zprvu jižním, později západním směrem okolo již zmíněné podložní elevace.

Uhelný lom Hedvika I, jak již bylo uvedeno, byl otevřen v r. 1901 východně od podložní elevace bezeslojného území. Štolou a směrným překopem bylo rozfáráno důlní pole směrem k obci Komořany. Těžba byla prováděna výhradně ručně. Skrývka i uhlí byly dobývány postupem od východu k západu. Uhlí bylo těženo „mlýnkováním“, překopem lanovkou dopraveno ke spodní stanici řetězového dopravníku a tímto dopravníkem vedeným ve štole přemístěno na třídičku. Těžba skrývky byla prováděna ručně nasmlouvanými stavebními firmami.

Za pozornost stojí, že již v prvém roce 1901 vytěžil důl 18 000 t uhlí a 153 375 m3 odklizu, ve druhém roce své existence 1902 pak 74 084 t uhlí a 165 500 m3 skrývky.

Uhelné zásoby lomu I byly dotěženy v roce 1909. Celkově zde bylo vytěženo 2 001 741 t uhlí a 1 727 831 m3 nadloží.

Východně od lomu I byl v letech 1908-1915 obdobně rozfárán a vytěžen lom Hedvika II. Postupy lomu východním směrem dosáhly okolo roku 1915 hranice dolového pole dolu Fortuna u obce Komořany. Vyuhlený prostor byl plynule zasypáván vnitřní výsypkou (v průběhu II. světové války byl na části této vnitřní výsypky postaven zajatecký pracovní tábor a část Krušnohorských strojíren Komořany). Skrývka byla i nadále těžena ručně soukromými firmami. V různých obdobích tak na skrývkách pracovaly čtyři firmy, zpravidla střídavě, dvě i tři na různých úsecích skrývky, vymezených kontrakty. Z prostoru lomu II bylo vytěženo celkem 2 888 145 tun uhlí a 3 624 027 m3 odklizu.

Jižně od lomu II byl v roce 1914 zahájen provoz lomu Hedvika III, nazvaného východní lom. Tento lom byl omezen na jihu silnicí Ervěnice – Komořany a na severu vyuhlenými lomy I a II. Rozloha lomu III s 30 m mocnou slojí byla na tehdejší dobu značná a proto příznivá pro nasazení prvého parního lopatového rýpadla na těžbu uhlí v r. 1916. Díky tomu lom ve třetím roce své existence, tj. v r. 1916 vytěžil již 523 620 t uhlí.

Na skývce bylo v roce 1918 nasazeno parní korečkové rýpadlo, byla zavedena úzkorozchodná kolejová doprava s výklopnými vozy taženými parními lokomotivami. Důl tehdy již měl vlastní kotelnu a elektrárnu, dobře vybavené dílny a zaměstnával až 680 zaměstnanců. U smluvních firem na skrývce pracovalo dalších cca 250 zaměstnanců. Pracovalo se v hodinových ranních a nočních směnách. Lom III tak přešel v r. 1918 do nově vzniklého Československa optimálně rozfárán a materiálně i personálně vybaven. Lom Hedvika III byl vyuhlen v r. 1929.

Lom Hedvika IV, zvaný západní lom, byl otevřen v roce 1919. Postupy lomu IV západním směrem dosáhly v roce 1931 hranice města Ervěnice. Na odklizu skrývky byla nasazena dvě parní rýpadla značky Menck & Hamrock o výkonu 120 m3 za hodinu. Lom v r. 1930 vytěžil 1 229 500 t uhlí.

Těžené uhlí z lomů III a IV o průměrné výhřevnosti okolo 3 200 kcal/kg (13,4 MJ/kg) bylo nabídnuto za cenu 6,0 Kč/q do výběrového řízení státní komise pro plánovanou výstavbu nové parní elektrárny. Rozhodnutím této státní výběrové komise byla na bezeslojném území podložní elevace zahájena v roce 1923 výstavba ervěnické elektrárny o plánovaném výkonu 3×15 MW. Elektrárna byla uvedena do provozu v roce 1926 a v roce 1932 byla rozšířena o 1 blok 25 MW. Pro dodávky uhlí do ervěnické elektrárny ze sousedního dolu Robert (pozdější J. Šverma) byla dolní stanice řetězového dopravníku propojena překopem s důlními díly dolu Robert.

Severním postupem lomu IV a postupným zahlubováním byl lom IV propojen v letech 1936-37 do lomu Hedvika V.

Lom Hedvika V, zvaný Bělské pole, byl otevřen v roce 1930 severně od podložní elevace bezeslojného prostoru. Uhelná sloj v tomto lomu prudce zapadala k severovýchodu. V důsledku toho musela být postavena druhá sekce řetězového dopravníku a nakonec vedle těchto dvou byl postaven ještě nový „řetězák“. Uhlí bylo po natěžení nejprve přepravováno lanovkami, později úzkorozchodnou tratí ke spodní stanici tohoto řetězového dopravníku.

Z lomu Hedvika V se po roce 1937 rozvinul lom Hedvika VI, který se postupným vývojem rozšířil až do dnešního tvaru velkolomu Československé armády. V posledním roce před okupací pohraničních oblastí ČSR, tj. v r. 1937 lom vytěžil 1 419 600 t uhlí, což představovalo až do r. 1955 nejvyšší dolem Hedvika dosaženou těžbu.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.