Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Zával na Dole Staré Ransko 17. ledna 1978

Zával na Dole Staré Ransko 17. ledna 1978

2635
0

Dne 17. ledna 1978 došlo na ložisku Obrázek k zavalení vydobytých prostor s projevem na povrch. V těsné blízkosti větrací a útěkové cesty a jejím vyústěním do původní větrací stanice se na povrchu vytvořila propadlina o velikosti cca 45 X 60 m. Do hloubky 30-35 m vyhloubila kráter. Tím byla zničena větrací a útěková cesta a musela být vybudována nová. Do této propadliny se zřítily stromy, které tvořily v okolí větrací stanice souvislý les.

Zavalení vydobytých prostor s projevem na povrch probíhalo postupně již od druhé poloviny prosince roku 1977. Počátkem závalu bylo opadávání stropu nad komorou bloku 20, které pokračovalo v sousedním bloku 21, postupovalo až k úrovni 1. patra, a tak došlo k propojení bloku 21 na 2. patře s 12. blokem na 1. patře. Postupným opadáváním stropů bloků 20 a 21 a širokým propojením s vydobytými komorami (ať otevřenými či zavalenými) na 1. patře došlo k vytvoření nové klenby nad bloky 14, 13, 15 a druhé nad bloky 12 a 11. Vrchol první klenby byl vzdálen od povrchu cca 80 m. Další opadávání stropů komor mělo za následek propadnutí povrchu do nezaplněných prostor. V průběhu celého mechanismu závalu nedošlo v dole k ohrožení pracovníků. Byl však vyřazen celý důl z normální těžební činnosti.

Vybudování nové útěkové cesty představovalo vyražení nového komína (K-78) o délce 122,8 m a jeho propojení se současně raženou šachticí (H-78) s povrchu hlubokou 22,5 m. Tato dvě důlní díla byla propojena spojovacím překůpkem dlouhým 9,0 m. Při ražbě komína bylo využito stávajícího vrtu V 105, který přestože měl průměr pouze 160 mm, umožňoval účinné ovětrávání čelby komína. Ražba přístupového překopu k vrtu 105 délky 11,0 m byla zahájena 6. února 1978 a k propojení vyražených děl došlo 21. června 1978. Tím byla otevřena nová cesta z 1. patra, to je z hloubky 150 m na povrch. Na vyústění šachtice H-78 byla okamžitě po propojení větrací cesty budována ventilátorová stanice. Druhou nezbytnou podmínkou pro uvedení dolu do normálního těžebního režimu bylo vyražení ochozové chodby Ch-171 na úrovni 1. patra celkové délky 309,6 m. Ražba byla započata 7. 2. 1978 a ukončena dnem 28. 7. 1978. Dne 1. 8. 1978 byla nová ventilátorovna uvedena do provozu a tím byl uveden celý důl do normálního těžebního režimu. Při likvidaci havárie dosahoval celý pracovní kolektiv vynikajících pracovních výsledků, a proto byla zkrácena původně plánovaná doba výluky z těžby o dva měsíce. Tím byl snížen výpadek ve výkonech o tehdejších 4,6 mil. Kčs.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..