Úvod Technika a technologie Doprava Hrázové dveře s průjezdem po závěsné dráze

Hrázové dveře s průjezdem po závěsné dráze

513
4

Tyto hrázové dveře jsou určeny pro průjezd souprav nebo samostatných břemen po nepřerušené závěsné dráze. Průjezd je možný po závěsné dráze ZD 80 (ZD 80 A), ZD 14 i ZD 24 lanem otevřeným, nekonečným nebo i závěsnou lokomotivou.

Konstrukce hrázových dveří vychází z osvědčené skořepinové konstrukce typu BPO používané pro lokomotivní dopravu. Dveře jsou však dvoudílné a vlastní dveře kopírují z jedné strany v horní části umístěnou závěsnou dráhu. Jsou uchyceny v šikmých závěsech, aby se vlastní tíhou zavíraly. Druhou část dveří tvoří dveřní křídlo, které se otevírá směrem nahoru pomocí pneumatického válce.

Součástí objektu je zařízení pro uchycení závěsné dráhy mezi dveřmi, průchod pro vratné lano vč. kladkových baterií (při dopravě nekonečným lanem), pomocné zařízení pro použití hrázových dveří v úklonu a zařízení pra automatické otevírání hrázových dveří.

Pomocné zařízení pro použití hrázových dveří v úklonu (max. 20°) je v podstatě tvořeno dvojicí vyvažovačích protizávaží, jejichž hmotnost eliminuje sinusovou složku hmotnosti dveří.

Automatické otevírání hrázových dveří je pneumaticko-elektrické. Zahrnuje pneumatické válce pro otevírání vlastních dveří i dveřního křídla, další pneumatické snímače a zařízení, která zajišťují postupné otevírání nejprve dveří a pak dveřního křídla (zpětný postup opačný). Signalizace otevřených dveří (např. obsluze vrátku) je provedena elektricky pomocí žárovky.

Automatické otevírání hrázových dveří je nutno řešit individuálně projektem.

typ D — 203 — E — ZD — světlý průřez 1,6 x 2,25 m

typ D — 203 — D — ZD — světlý průřez 1,32 x 2,165 m

Výrobcem dveří byl podnik VOKD, závod 34, Šenov. Dodavatelem automatického otevírání byl podnik OKR — Automatizace a mechanizace, Ostrava.

4 KOMENTÁŘE

  1. Zdař bůh,
    když už se píše o hrázových dveřích s průjezdem po závěsné dráze, tak by ten obrázek tomu mohl odpovídat. Hrázové dveře na obrázku jsou jiné. Jsou to pouze dveře pro průchod. Není zde ani kolej, ani ZD80 / ZD24. Možná byly kdysi na kolejové trati, to ale dnes nelze poznat – musely by být úplně otevřené – ať je vidět na spodek.
    U takových dveří jako je na obrázku ani průjezd nebyl možný – otevírání křídel by „vždy zavadilo“ o ZD80.
    Ty které se popisují v článku byly buď dvoukřídlé a měly výkroj na kraji jedněch křídel, ve kterých vedla ZD80/ZD24. A nebo podobné jako na obrázku, ale nad dveřmi musela být zazděna klapa, ve které byl otvor pro drážku. Spolu s otevíráním křídel se otevírala i ta klapa.

    To jen pro přesnější informaci…..protože mě to hned „bouchlo“ do očí…..

  2. To bych ten obrázek, jak jsem doufal, že ho mám, musel najít. Zatím jsem ho nenašel, a tak je viditelná aspoň druhá polovina těch dveří

  3. Bude mi ctí je zveřejnit. Já měl eso v rukávu v podobě Paskova a Lazů, ale ty fotky nemohu najít.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..