Závěsná lokomotiva LZH – 50 je určena pro dopravu vlakové soupravy po závěsné dráze (zesílený profil I 14) po vodorovných i úklonných tratích, a to tahem i posunem. Tato lokomotiva je vybavena naftovým motorem 36,8 kW při 2000 ot./min a hydrostatickým převodem. Je vhodná pro použití v prostředí s nebezpečím výbuchu metanu.
Těleso lokomotivy tvoří svařovaný rám skříňové konstrukce. V něm jsou uloženy části lokomotivy. Na čelech rámu jsou upevněny kabiny. Kabina tvoří samostatný montážní celek a k tělesu lokomotivy je přišroubována.
Kabina je v přední části opatřena ochrannou mříží, bezpečnostním sklem, stěračem a zpětnými zrcátky. Uvnitř jsou zabudovány ovládači a kontrolní přístroje. Posez řidiče je čelní.
Je použit naftový motor ZETOR 6701 upravený pro použití v dolech s nebezpečím výbuchu. Výfukové plyny jsou chlazeny vodou. Palivová nádrž je vybavena bezpečnostním uzávěrem plnicího otvoru. Spouštění motoru se provádí hydraulickým startérem.
Hydrostatický obvod je tvořen třemi okruhy: okruhem hydrostatického převodu, okruhem přítlačných válců hnacích kladek a okruhem brzd.
Hydrostatický převod je primárním hydraulickým obvodem závěsné lokomotivy. Zprostředkovává pohon hnacích kladek a příslušnou regulaci rychlosti a tažné síly lokomotivy.
Činnost okruhu přítlačných válců hnacích kladek je závislá na primárním okruhu. Velikost přítlaku hnacích kladek je přímo úměrná velikosti okamžité tažné síly. Hydraulické válce přítlakem hnacích kladek k stojině závěsné dráhy nahrazují adhezní tíhu lokomotivy.
Brzdy lokomotivy jsou řešeny hydraulicko-mechanickým principem. Čelisti jsou přitlačovány ke stojině závěsné dráhy přes pákový převod sílou pružiny. Odbrzďují se hydraulickým válcem, který přemáhá sílu pružiny.
Nadvozek s brzdou sestává z tělesa, ve kterém jsou svisle uloženy dva páry nosných kladek, odvalujících se po obou stranách spodní příruby profilu závěsné dráhy. Oba nadvozky jsou uloženy v rámu otočně a zatěžují dráhu tíhou lokomotivy.
Zdrojem elektrické energie v lokomotivě je ne-výbušný trojfázový alternátor, poháněný naftovým motorem lokomotivy s trojfázovým dvojcestným usměrňovačem typu NA 12 V, a nevýbušný akumulátor s regulátorem napětí typu ND 12 V 16 Ah.
Video: