Úvod Doly a revíry UD Hamr Základní systém otvírky Dolu Hamr I

Základní systém otvírky Dolu Hamr I

108
0

Důl Hamr I byl otevřen čtyřmi jámami. Z těchto jam bylo ložisko horizontálně otevřeno hlavními patrovými překopy v úrovni jednotlivých pater (1. až 5. patro).

5. patro bylo drenážní a sloužilo pro odvodnění dolu.

Z hlavních patrových překopů byly vyraženy směrné patrové a oddílové patrové překopy, jimiž byly zásoby patra rozděleny na jednotlivé panely (dobývací bloky). Vlastní ložisko bylo otevřeno z patrových překopů dovrchními překopy a komíny. Komíny sloužily jako větrací nebo přesýpací (těžební).

Nadmořské výšky jednotlivých pater na styku s jámami (jednotlivé číselné údaje jsou v metrech):

Úroveň Jáma č. 1 Jáma č. 2 Jáma č. 3 Jáma č. 13
Povrch 350,9 350,9 322,5 318,5
1. patro 173,5
2. patro 161,0 159,5
3. patro 145,0 146,5 144,9
4. patro 114,0 122,8
5. patro 86,4
Dno 123,8 113,7 87,1 62,4

Základní údaje o hlavních důlních otvírkových dílech:

Jáma č. 1

Jáma kruhového průřezu, ražený průměr 4,5 m, světlý průměr 3,8 m, výztuž byla tvořena obezdívkou z litého betonu. Zařazení – výdušná jáma. Na povrchu byla spojena větrním kanálem s jámou č. 2.

Jáma č. 2

Jáma kruhového průřezu, ražený průměr 5,5 m, světlý průměr 4,5 m, výztuž byla tvořena obezdívkou z litého betonu. Výdušná jáma. Na povrchu byla spojena větrním kanálem s jámou č. 1.

Jáma č. 3

Jáma kruhového průřezu, ražený průměr 6,5 m, světlý průměr 5,5 m, výztuž byla tvořena obezdívkou z litého betonu. Hlavní těžní jáma sloužila k dopravě materiálu a mužstva. Hlavní vtažné důlní dílo s horkovodním ohřevem vtažných větrů. Jáma byla osazena těžním zařízením ČKD 2B 6118 o nosnosti 16 200 kg. Jako havarijní zařízení sloužil těžní vrat H 1200.

Jáma č. 13

Jáma kruhového průřezu, ražený průměr 7,5 m, světlý průměr 6,5 m, výztuž byla tvořena obezdívkou z litého betonu. Hlavní vtažné důlní dílo opatřené horkovodním ohřevem vtažných větrů. Jáma sloužila jako druhá strojní ústupová cesta z dolu a pro dopravu rozměrných břemen (např. DBM). Jáma byla osazena těžním zařízením B 3212 o nosnosti 3 300 kg. Jako havarijní dopravní zařízení sloužil těžní vrat H 1200. Pro dopravu rozměrných břemen sloužilo dopravní zařízení LPE 25 o nosnosti 16 000 kg.

Hlavní překopy byly raženy převážně obloukové ve světlém profilu 16,8 m2 (00-0-16), ostatní překopy ve světlých profilech 14,5 – 10,7 m2 (00-0-14 až 00-0-10). S ohledem na požadovanou životnost byly prakticky všechny překopy vyztužovány TH výztuží s plným zátahem betonovými pažinami a vyplňováním volných prostor za výztuží zprvu dřevěnou kulatinou, později pěnosilikátovými prefabrikáty.

Komíny mezi rudním horizontem a podložím byly raženy zprvu obdelníkové s dřevěnou výztuží, později kruhového průřezu s tybinkovou výztuží a světlým profilem cca 9,5 m2.

Na hlavní důlní díla navazovala různá účelová velkoprostorová důlní díla (dílny apod.).

Kromě dříve uvedených jam bylo v oblasti vyhloubeno dalších pět jam, náležících k Dolu Křížany I a Dolu Hamr II-Lužice.

 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.