Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Výbuch na Dole Barbora v Karviné 18. prosince 1951

Výbuch na Dole Barbora v Karviné 18. prosince 1951

1230
0

Jejich smrt vesměs způsobila otrava oxidem uhelnatým a u dvou mužů byla také zjištěna poranění mechanická (fraktura lebky a krční páteře). Dalších 5 záchranářů bylo poraněno, ostatní vyvázli bez jakýchkoliv komplikací.

Jedenáct pracovníků u hráze 1 /IV bylo rovněž tlakovou vlnou zasaženo, ale podařilo se jim uniknout vlastními silami do bezpečí.

Záchranáři pracující na 5. patře a u obsluhy jámy pocítili jen slabý náraz a byli včas odvoláni z dolu.

Záchranné práce

Ihned po výbuchu sfáraly do dolu záložní čety s povrchu, vedené ing. A. P. k záchraně postižených a k vynesení obětí z dolu. Poslední z obětí byla vynesena v 1.50 hodin.

Průzkumná četa, která sfárala v 0.43 hodin na 7. patro zjistila na západním překopu v místě „d“ rozsáhlý zával. Tím bylo nutné přistoupit podle druhé alternativy ke stavbě 6 nových hrází a k opravě jedné již dohotovené hráze.

Uzavírání požářiště

Od středy 19. prosince započala také stavba uzavíracích hrázi na otevřených spojích mezi dolem Barbora a Mír (3 hráze) a Gottwald (1 hráz) směrem od těchto dolů. Práce na stavbě všech hrází pokračovaly bez mimořádných událostí až do čtvrtka 20. prosince, kdy v 15.12 hodin došlo v pořadí již k pátému výbuchu, jehož tlakové účinky zaznamenali záchranáři u hráze č. 1/VII na západním překopu 7. patra. Všech 95 osob, pracujících v té době v dole, bylo odvoláno a všichni do 15.50 hodin vyfárali bez úrazu.

V 16.40 hodin bylo do dolu vysláno 6 čet k průzkumům a k odběru vzorků ovzduší na pracovištích. V 17.20 hodin hlásila četa ze 7. patra z pracoviště 1/VII další (šestý) výbuch.

V 19.00 hodin byly znovu obsazeny všechny práce na stavbě uzavíracích hrázi. Stavba všech hrází byla dokončena v pátek 21. prosince ve 2.00 hod. K uzavírání žofinských poklopů u čtyř hrází se po předchozím prověření všech hrázi přistoupilo ve 4.07 hodin, kdy byly také uzavřeny poklopy na povrchu výdušné jámy č. 2. Mezi sjezdem a výjezdem uzavírajících čet uplynulo jen 32 minut.

Podle pozorováni na manometru u výdušné jámy byly zjištěny v uzavřeném požářišti ještě dva výbuchy, a to ve 12.15 a 13.30 hodin. V této době až do 19.00 hodin byl celý důl opuštěn a rovněž tak prostory na povrchu závodu.

První průzkumné čety sfáraly v tentýž den ve 21.25 hodin ke všem hrázím a odběru vzorků vzdušin. Všechny hráze byly nalezeny nepoškozené. Pouze dva žofinské poklopy byly netěsné a u hráze 1/VII byla vyražena uzávěrná kapalina z U-manometru. Další čety dozdily otvory u žofinských poklopů a všechny tyto práce byly ukončeny 22. prosince v 17.30 hodin.

Po prohlídce hrází a po profárání ostatních větrních oddělení byl důl předán do normálního provozu v neděli 23. prosince ve 4.00 hodin.

Otvírka požářiště

Obsah CO v uzavřené části dolu rychle klesal. Již 13. ledna 1952 se proto započalo s první etapou otvírkových práci. Část dolu, s výjimkou porubů 3257 a 3257 v západní části za vlastním požářištěm byla v širším okruhu otevřena 17. ledna. Zmíněné poruby byly pak zpřístupněny 2. února 1952.

Souhrn

Při zmáhacích pracích v době od 16. do 29. prosince 1961 odpracovali záchranáři v dýchacích přístrojích celkem 5397 hodin. V akci bylo celkem 73 čet ze všech dolů v revíru.

Při otvírce požářiště v dobé od 13. do 16. ledna 1952 odpracovali záchranáři v dýchacích přístrojích 1860 hodin.

Během všech záchranářských akci byla na povrchu zřízena stálá lékařská služba, k dispozici byly sanitní vozy a byla uvolněna lůžková kapacita v nemocnici.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..