Úvod Doly a revíry OKD 20 let výstavby OKR (I. část)

20 let výstavby OKR (I. část)

1508
0

Od svého vzniku v roce 1951 VOKD realizovalo úkoly podle svého hlavního poslání: na rekonstrukci starých a výstavbě nových dolů ostravsko-karvinského revíru.

Jako hlavní úkoly důlní výstavby bylo nutno považovat vybudování nových dolů: Rudý Říjen v Heřmanicích, 9. květen ve Stonavě, Důl ČSM ve Stonavě, Důl Paskov, Důl Staříč a Důl Vítězný únor v Koblově.

Kromě toho bylo vyhloubeno 35 šachet a vyhloubeny nové jámy z povrchu:

Těžní jáma Petr Bezruč – Důl Ostrava
Těžní jáma Jeremenko – Důl Hlubina
Výdušná jáma ČSA III v Karviné
Těžní jáma Jindřich III v Karviné – Důl ČSA
Jáma Rudý Říjen v Rychvaldě
Těžní jáma Dolu Dukla v Havířově.

Bylo tedy vyhloubeno celkem 24 nových jam z povrchu a dalších 35 bylo prohloubeno.

V podstatě byla rekonstruována celá stará část OKR a vybudována nová.

Téměř na všech dolech revíru OKD byla vybudována nová těžní patra a provedena jejich úplná otvírka i rozdělávka. Za tu dobu bylo vyraženo přes 450 km chodeb a překopu v profilech od K 06 až po K 24.

V dalších letech bylo vybudováno celkem 12 uhelných zásobníků na tehdejších dolech Dukla, Zápotocký, Vít. únor, Pres. Gottwald, 1. máj, Ostrava, vesměs o průměru 7,5 m nebo 4 m.

Hodnota důlních prací představovala v tehdejší měně 6 miliard 196 mil. Kčs.

Důlní výstavba OKR výrazným způsobem ovlivnila těmito pracemi růst těžby uhlí v OKR a její podíl na rozvoji ostravsko-karvinského revíru byl klíčový, a to nejen z hlediska objemového, ale i z hlediska časového, protože průměrné i špičkové postupy na důlních dílech dosáhly parametrů světových.

Povrchová výstavba v OKR byla zaměřena na rekonstrukce provozních i sociálních objektů i na výstavbu nových komplexů.

Již od roku 1953 dochází k rozsáhlejší investiční výstavbě, zejména k postupné rekonstrukci dolů s cílem dosáhnout jak zvýšené těžební kapacity, tak i modernizace povrchu.

Byly zahájeny rekonstrukční práce na dolech Dukla, 1. Máj, President Gottwald a Antonín Zápotocký, rekonstrukce koksovny ČSA. Dále pokračovala výstavba prádla na ústředním závodě Karviná, výstavba Dolu Rudý Říjen II, a rekonstrukce dolu ČSA.

V r. 1953 byla dokončena výstavba nových koupelen na dolech Doubrava, Žofie a začalo se s výstavbou kulturních domů a jiných sociálních a kulturních zařízení. V r. 1954 a 1955 bylo na dole Rudý Říjen II dokončeno a uvedeno do provozu těžní zařízení a byla dokončena výstavba koksové baterie na koksovně ČSA a zahájena II. etapa výstavby dolu Antonín Zápotocký.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..