Úvod Doly a revíry OKD Důl Jindřich v Ostravě

Důl Jindřich v Ostravě

9689
0
Dul-Jindrich-Ostrava

Jáma číslo X byla založena při cestě propojující Moravskou Ostravu s Přívozem (dnešní Nádražní třída) a tedy i právě budovanou železniční dráhou. S hloubením bylo započato v listopadu 1846, půl roku před pamětným příjezdem prvního vlaku do Ostravy. Rakouský erár byl postupem času nucen méně výnosné jámy odprodávat, takže roku 1856 se důl dostal do majetku akciové společnosti Severní dráha Ferdinandova.

Změna vlastníka přinesla dolu nejen nový název (podle křestního jména sekretáře společnosti Heinricha Sichrovského), ale především mocný impuls pro další rozvoj. Byla zahájena výstavba nové jámy, která postupně převzala těžební funkci, zatímco původní významem poklesla na jámu větrní a čerpací. V roce 1872 zachvátil dřevěnou konstrukci těžní věže zhoubný požár a na jejím místě byla postavena první nýtovaná ocelová věž v revíru. V roce 1869 bylo na těžní patro spuštěno prvních osm důlních koní, o šest let později měl důl již 17 km tratí pro koňský provoz. Poslední zvířata vyfárala na povrch po roce 1910, kdy byla nahrazena motorovými lokomotivami. Během hospodářské krize byla těžba zcela zastavena, po jejím obnovení v roce 1937 byla šachta těžebně připojena k blízkému dolu František (pozdější Vítězný únor).

Do roku 1975 již sloužila pouze jako větrací jáma pro Vítězný únor, poté došlo k jejímu úplnému odstavení a likvidaci. Při výstavbě hotelového domu Jindřich v roce 1975 byla historická těžní věž zakomponována do projektu novostavby.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..