Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Pád klece do jámy na Dole ČSA v Karviné 15. listopadu 1999

Pád klece do jámy na Dole ČSA v Karviné 15. listopadu 1999

6215
0

… húúúú, řve siréna na chodbách v areálu Revírní báňské záchranné stanice v Ostravě. Budí a zvedá záchranáře sloužící na stanici v pohotovosti z postelí. Každý, kdo slouží v podobných zaměstnáních, mi dá za pravdu, že právě to noční probuzení zvedá hladinu adrenalinu každému, koho se zvuk sirény týká. Je 17 minut po půlnoci 15. listopadu 1999. Rychlá informace o požadavku dispečera Dolu ČSA na zásah záchranářských jednotek a jedeme. Podrobnosti dostanu z vysílačky, za 3 minuty po vyhlášení poplachu je celý výjezd z brány stanice.

První křižovatka, žádný bezohledný řidič, kruhový objezd, podvědomě vnímám, že noční mrazík má vliv na cestu. Vím, že za mnou jedou řidiči, kteří mají odježděno pod houkajícími majáky nejeden kilometr a mají přepravu a bezpečnost zasahujících jednotek v rukou, a tak se hlavně myšlenky ubírají jámou Jan-Karel v Karviné.

A již dostávám další informace. Klec na postiženém dole přejela nejnižší, 11. patro a dopadla na dosedací rošt v úrovni 14 m pod náražím. Vybavuji si to, co vím z praxe a ze školy o úloze průvodnic. Sehrálo rozšíření ve volné hloubce dostatečnou roli? Bezděčně vzpomínám na podobný tragický případ z roku 1974 na Dole Gottwald, který měl tragické následky.

Petřvald, Orlová, cesty jsou opuštěny. Další průběžná zpráva: kromě dvou lékařů jedoucích ve dvou sanitkách za mnou, již potvrdili příjezd další dva lékaři báňští záchranáři. Z jejich jmen je mi jasné, že jeden z nich přijede i se svou zdravotní sestrou a sanitkou z Dolu Paskov. A už projíždíme otevřenou branou závodu Jan-Karel v Karviné. Ještě připomínám prostřednictvím vysílačky vybavení: lezeckou techniku, zdravotnicky materiál. Zásahové jednotky míří ve svých vozidlech k jámě. Všechno na důl, bude potřeba každá ruka.

Já se svým pomocníkem spěchám na dispečink dolu. Tady panuje samozřejmě napětí. Inspekční služba, dispečer a už je zde i závodní dolu – vedoucí likvidace havárie (VLH).

PRVNÍ INFORMACE

Sedmnáct postižených se vysvobodilo vzájemnou pomocí do prostor náraží nejspodnějšího patra. Hlášení o sfárání zasahujících jednotek a vbrzku i hlášení velitele důlní základny. Jednotky jsou na 11. patře a pokračují k jámě s postiženými horníky. Červeným telefonem se spojuji s dispečerem naší stanice. Ano, můj požadavek je plněn. Na stanici je povolána domácí pohotovost záchranářů, techniků a mechaniků pro případ dalšího zásahu. Přivolaný mechanik zajišťuje vydání veškerého zdravotního materiálu požadovaného vedoucím lékařem z havarijního skladu. Připravuje se auto s požadovaným materiálem, infuzní roztoky, dlahy, nosítka, obvazový materiál. Je to opravdu všechno? Prozatím ano. „Jak vyjede transport ze stanice, volej.”

PRVNÍ KONTAKT

Rozhodnutí lékaře: transport postižených až po prohlédnutí lékařem. Zatím zůstávají v náraží. Nosítka, dlahy, co kde je na šachtě, ihned posílejte na 11. patro. Z druhého závodu Dolu ČSA odjíždí auto s potřebným dalším požadovaným zdravotním materiálem. Dotaz na ZBZS, kde již je její velitel: „Kolik máš lidí na dopravu materiálu do dolu?” Už dorazili záchranáři odvolaní z dolu i z domácí pohotovosti. Jsou zde také lidé z dopravního úseku. Ne, tady žádný problém nebude.

Ale je tu opět požadavek z dolu: „Posílejte další dlahy.“ Ne, zatím jich není nedostatek, ale potřeba bude velká. Postižení mají především postiženy spodní končetiny.

Konzultace s lékařem. Nejlepší pro postižené jsou podtlakové dlahy. Přímý telefonát na dispečink sousedního Dolu Barbora. Během půl hodiny mají připraveny podtlakovky. Přijeďte si. Přijelo také záchranářské auto ze Staříče s dalším zdravotnickým materiálem. „Máte transportní vanu? Ano? Sem s ní a ihned do dolu.”

K jámě přicházejí lidé, kterým skončila směna. Ne, nechceme nahoru. Jakou potřebujete pomoc? To je věcí důlního velitele, aby je využil. Hlavně na transport postižených ošetřených v jámě.

Z dolu se hlásí třetí lékař. Takže máme dva v jámě pod patrem u postižených, jednoho v náraží 11. patra a jednoho ve stanici první pomoci na povrchu. Tento čtvrtý lékař už ví, co se po něm bude chtít. V podobné roli byl nedávno na nedalekém dole při ošetřování a organizování transportu po otřesu. V průběhu noci budeme ještě mnohokrát ve spojení.

Kapacita sanitek je nedostačující, a tak posílám výjezdový autobus s dvanácti postiženými do nemocnice v Karviné 6. A tak se z výjezdového autobusu upraveného pro 17 zasahujících záchranářů stává velkokapacitní sanitní vozidlo.

DALŠÍ POMOC

Volá inspekční služba z Dolu ČSM. Materiál pro ošetření postižených je připraven, hlavně podtlakovky. U postižených zatím nic nechybí. Ale vydržíme mít předstih? Další postižení jsou transportováni z klece do náraží. Lezci ze stanice transportují jámou ve vaně s podtlakovými nosítky dalšího vážně postiženého.

Poslední aktuální informace. Všichni postižení jsou živí a nehrozí ohrožení jejich života. Konečný počet: 45 zasažených nehodou. Rozjíždí se akce na informování rodin postižených.

Na RBZS jsou připraveni záchranáři z domácí pohotovosti k případnému dalšímu zásahu. Raději dávám příkaz k jejich přemístění na ošetřovnu postiženého dolu. K zásahu mohou vyjet z „Armády” a lékař na ošetřovně má k ruce další dva paramediky a tři záchranáře.

V PLNÉM PROUDU

Mezi ošetřovnou na povrchu a místem ošetřování v dole již běží nejen informační tok, ale hlavně se vracejí do dolu vany pro podtlaková nosítka. Každou ze tří má na starosti jeden místní záchranář a po předání postiženého na povrchu je bere a spěchá s nimi zpět pro dalšího postiženého.

Informace z nemocnic: Karviná, Havířov i Orlová čekají na další postižené. V ostravské Fakultní nemocnici je připraven primář se svým personálem pro pomoc ve vážnějších případech. A čas letí. Jsou 2 hodiny 10 minut. Od nehody uplynulo 115 minut. Kolik máme ještě lidí v kleci? Šest. Na ošetřovně bylo zatím ošetřeno 32 zraněných. 12 odvezeno do nemocnice. První etáž prázdná, ve druhé jsou dva zranění s otevřenými zlomeninami.

Ve 3:54 h volá velitel zásahu z dolu. Slyším v jeho hlase úlevu: „Jámou byli vytaženi poslední dva postižení. Jejich doprava na povrch je zajištěna.” Dávám příkaz k likvidaci lezecké techniky instalované v jámě k transportu postižených. Tady nás již nebudou potřebovat. Později sice přijde náš dokumentarista, teď však tady na 11. patře končíme. Po domluvě s VLH přecházím na ošetřovnu.

Tady akce ještě neskončila. Připravují se další odvozy postižených, selektivně podle druhu poranění a podle rozhodnutí lékařů. Pokračuje také příprava transportu nejvážněji postižených do Ostravy.
Jeden lékař sedí u psacího stroje a vypisuje dokumentaci potřebnou k přijetí do nemocnice. Kolikátou již dnes v noci?

Ale to již jsou v doprovodu lékařů přinášeni poslední dva postižení. V pěti sanitních vozech je připraven transport do ostravských nemocnic. Ještě jeden telefonát s primářem fakultky a sanitky odjíždějí.

BRZKÉ RÁNO

Deset minut po půl sedmé vyjíždí z brány Dolu ČSA poslední záchranářské vozidlo. V průběhu sedmi hodin zásahu tady jen záchranáři odpracovali 310 hodin. Končí jedna z akcí báňské záchranné služby.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..