Úvod Doly a revíry RD Jeseník Základní systém důlní dopravy v Horním Městě

Základní systém důlní dopravy v Horním Městě

533
0
Nova-jama-Horni-Mesto

Obdobně jako u jiných ložisek otevřených jámou, tak i v Horním Městě byly nutné dva druhy dopravy, horizontální a vertikální.

Doprava jámou

Pro těžbu rubaniny z dolu a pro jízdu lidí sloužila Nová jáma. Rubanina se těžila z 3. p., doprava osob byla na 2. a 3. patro. Strojovna byla vybavena těžním strojem ČKD 1 t/4,5m. Klece byly jednoduché, tzv. jáchymovské pro jeden vozík. Výdušná jáma Jaromír sloužila dříve jako pomocná, ke konci provozu dolu již byla mimo provoz. Byla vybavena těžním strojem typ ČKD P 15,8. Klece měla rovněž pro 1 důlní vozík.

Doprava v dole

Pro odtěžení rubaniny z dobývek se používalo centrálních komínů, které ústily na 3. patro a byly vybaveny stolovými podavači pro plnění důlních vozíků. Tyto komíny sloužily rovněž jako zásobníky rubaniny, jimiž bylo možné vyrovnávat případné nepravidelnosti v těžbě. K odtěžení rubaniny z dobývek se používá elektrických škrabáků typu VŠV – 240 nebo ŠV 20. Výjimečně se používaly lžícové nakladače NL 12 V. Při ražbě přípravných prací se k nakládání rubaniny používalo rovněž elektrických škrabáků ŠV 20 a lžícových nakladačů NL 12 V. Ruční nakládání se téměř nevyskytovalo.

Horizontální dopravu na 3. patře zajišťovaly tři lokomotivy BND 15, důlní vozíky měly obsah 0,64 m3. Pro sypání rubaniny do komínů při ražbě přípravných prací pomocí lžícových nakladačů se používaly výklopné otočné vozíky, tzv. kočáky. Dolovina, kolejnice, potrubí apod. se dopravovaly ve zvlášť upravených vozících. V komínech na dopravu doloviny apod. se používaly vzduchové zatahovací vrátky typu VVS 103. Pro dopravu těžkých kusů se používaly plenící vrátky typu VPS 118.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..