Hnědouhelná ložiska jsou sedimentární, deskovitá, zpravidla třetihorního stáří. Celá mocnost cca 30 m se skládá ze tří lavic – svrchní sloj, hlavní (střední ) sloj a podložní sloj. Úklon hnědouhelných slojí nepřesahuje 20°. V dobývacím prostoru dolu Centrum se uhelná sloj nachází v hloubce 160 – 180 m. Celý dobývací prostor závodu je rozdělen na bloky, které jsou shodné s těžebními úseky – dále jsou rozděleny na jednotlivé revíry. Těžba je prováděna výlučně hlubinným způsobem.
Dobývací metody
Od založení dolů Centrum a Kolumbus byly v dobývacím prostoru použity tyto dobývací metody:
1. Komorování zátinkováním se zakládáním vyrubaných komor uhelnými moury, od r. 1891 – 1896.
2. Komorování zátinkováním v plné mocnosti na zával, od r. 1896 – 1916.
3. Komorováním v plné mocnosti s trhací prací na zával, od r. 1916 – 1933.
4. Komorováním v lávkách na zával s trhací prací.
5. Komorování v podsednutí.
6. Stěnováním od r. 1958 – 1960 (pokusná stěna).
7. Stěnování v lávkách na řízený zával od r. 1992.
V současné době jsou v provozu čtyři úvodní důlní díla, která zpřístupňují ložisko z povrchu: jámy Centrum I, Centrum II, jáma XII., jáma Kolumbus III.
Jáma Centrum I – vtažná – prům. 3,8 m – cihlová – hl. 164,7 m slouží pro dopravu delšího materiálu a dle potřeby pro dopravu mužstva. Je vybavena těžními nádobami na 2 vozy, lezním oddělením, výtlačným a plavícím potrubím.
Jáma Centrum II – vtažná – prům. 5,5 m – betonová – hl. 163,0 m těžní jáma s dopravou běžného materiálu jízda mužstva. Je vybavena těžními nádobami na 4 vozy, lezním oddělením, výtlačným potrubím, potrubí pro inertizace a plavení
Jáma XII – výdušná – prům. 3,5 m – cihlová – hl. 155,9 m je vybaveno lezním oddělením/ gravitační potrubí
Jáma Kolumbus III – vtažná – prům. 4,0 m – betonová – hl. 154,7 m, plavící potrubí a inertizaci
Hlavní rozvážka přípravných důlních děl byla vedena podle typu dobývací metody – pro komorové dobývání ve dvou lávkách v pruzích na zával (kdysi 1.TÚ) a pro stěnové dobývání ve čtyřech lávkách s nadstropem (dříve 2.TÚ). Použitý systém hlavní přípravy vycházel z pozice již stávajících důlních děl. Oba těžební úseky byly z hlediska větrání zařazeny do větrní oblasti výdušné jámy č. XII.